3 minuten

Reizen in tijden van corona: hoe gaat dat in zijn werk?

De afgelopen maanden was reizen haast onmogelijk. Gelukkig stijgen er ondertussen weer vele vliegtuigen op, zijn hotels weer gedeeltelijk bezet en hoor je weer volop reisverhalen om je heen. Reizen is echter net even anders dan andere jaren. Zoals onze Minister-President al aangaf: ga wijs op reis! De reisspecialisten van Pelikaan Groepsreizen doen dan ook hun uiterste best jou zo goed en uitgebreid mogelijk te adviseren over jouw reis. O.a. met behulp van dit artikel, hopen wij je te kunnen voorzien van antwoorden op jouw belangrijkste vragen. Raadpleeg ook de websites van het RIVM, ANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Wij zullen dit artikel regelmatig updaten.

Algemeen

Wat is het actuele reisadvies?
Welke landen openzijn en welke voorlopig dicht blijven, vind je op de website nederlandwereldwijd.nl. Het reisadvies voor alle landen buiten het EU- en Schengengebied blijft voorlopig op oranje staan. Hieronder vallen ook Turkije en Marokko.

Wees alert op het feit dat de situatie elk moment kan veranderen. Ben je van plan op vakantie te gaan, check dan het reisadvies per land voor meer details.

Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen?
Elk reisadvies heeft een kleur, die aangeeft hoe veilig een land of gebied is. Bij code geel zijn er minimale veiligheidsrisico’s. Je hoeft hiervoor geen maatregelen te treffen. Wel dien je je strikt aan de veiligheids- en gezondheidsregels te houden die voor jouw vakantiebestemming van toepassing zijn. Ook merk je dat attracties eventueel dicht zijn. Vanaf code oranje kunnen er andere situaties ontstaan. Het ministerie markeert een gebied met code oranje als het aantal besmettingen in dat land/gebied stijgt, Nederlanders niet welkom zijn of quarantaine een verplichting is bij aankomst. Bij code rood wordt het afgeraden om naar het gebied af te reizen en wordt jouw reis kosteloos geannuleerd. De kleurcodes zijn afhankelijk van de luchthaven waar je vandaan vliegt. Vlieg je vanaf Duitsland? Dan zijn de Duitse reisadviezen van toepassing.

Gezondheidsmaatregelen

Als je op reis gaat, worden er diverse gezondheidsmaatregelen getroffen door vliegtuigmaatschappijen, accommodaties, transfers, touringcars. Dit doen ze om jouw verblijf zo aangenaam en veilig mogelijk te houden. Op dit moment zijn de volgende globale gezondheidsmaatregelen van kracht:

Vluchten

  • Alle reizigers die vanaf een Nederlandse luchthaven vliegen moeten een gezondheidsverklaring invullen en meenemen. Dit geldt ook wanneer je naar een Nederlandse luchthaven reist. Zorg dus ook voor formulieren voor de terugweg. Het formulier kun je hier downloaden.
  • Inchecken en boarden gebeurt contactloos
  • Mondkapjes zijn verplicht op de luchthavens en in het vliegtuig. Zorg er dus voor dat je voorzien bent van voldoende mondkapjes.
  • Lucht in het vliegtuig wordt gefilterd
  • Staff en crew krijgen speciale training om de vlucht corona-proof te laten verlopen

Transfers

  • De bus of auto die je naar je accommodatie brengt, is goed gedesinfecteerd
  • De chauffeur wordt dagelijks getest op corona
  • Mondkapje is verplicht volgens lokale regels

Touringcars

  • Gezondheidscheck door de chauffeur voor vertrek
  • Mondkapjes zijn verplicht in de touringcar
  • De touringcars zijn voorzien van voldoende luchtverversing.

Verblijf

  • Grondige schoonmaak en verhoogde desinfectie van kamers, algemene ruimtes
  • Genoeg afstand van personeel en andere gasten
  • Extra hygiënemaatregelen bij restaurants: geen lopend buffet, tafels uit elkaar

Check voor je vertrekt ook altijd nog de lokale regels op www.nederlandwereldwijd.nl om te voorkomen dat je voor onaangename verrassingen komt te staan.

Wat zijn de coronamaatregelen per bestemming?
Wij adviseren u om voorafgaand aan uw reis de website nederlandwereldwijd.nl te bekijken voor het actuele reisadvies en de geldende maatregelen. Uiteraard adviseren wij u hier graag over.

Moet ik een coronatest afleggen voordat ik met het vliegtuig naar het buitenland ga?
Ja, voor sommige bestemmingen, zoals onder andere Curaçao en Aruba, dien je een COVID PCR-test met een negatief resultaat te overleggen op de luchthaven. Check www.nederlandwereldwijd.nl voor welke landen dit geldt. Je kan je door de GGD laten testen, echter alleen als je klachten hebt. Heb je geen klachten, moet je bij een particulier gezondheidscentrum een verklaring opvragen. Meer info vind je hier.

Aanbetaling en restantbetaling

Ik moet binnenkort het restantbedrag van mijn geplande groepsreis betalen. Moet ik dit betalen?
Ja, dit restbedrag moet 6 weken voordat je vertrekt betaald zijn. Nu de meeste activiteiten van reisorganisaties hervat worden, gelden ook de reguliere voorwaarden met betrekking tot betaling weer.

Ik heb een aanbetaling gedaan. Kan ik dit teruggestort krijgen?
Nee, dat is niet mogelijk. Bij het boeken van jouw vakantie ben je een contractuele binding aangegaan met Pelikaan Groepsreizen en daar dien je je aan te houden. Zolang jouw vakantie niet geannuleerd is, kun je hier geen aanspraak op maken. Mocht je vakantie toch geannuleerd worden, krijg je een passende oplossing in de vorm van een voucher ter waarde van je aanbetaling of restantbetaling.

Tot slot

Wij doen ons uiterste best om dit artikel up-to-date te houden. Door de snelheid van de ontwikkelingen en de verspreiding van dit virus, is het helaas niet altijd mogelijk om de meest actuele informatie te bieden. Wij hebben als doel om jou zo goed mogelijk te informeren over de veelgestelde vragen rondom het coronavirus. Mocht je toch nog vragen over het coronavirus hebben, raadpleeg dan de websites van het RIVM, ANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook kun je Pelikaan Groepsreizen bereiken via onze contactkanalen of door te bellen naar 088-735 4550. We proberen je zo spoedig mogelijk te woord te staan.

Geschreven door: Niels
Meer van Niels