3 minuten

Reizen in tijden van corona: hoe gaat dat in zijn werk?

Het coronavirus houdt ons nog allemaal in de ban. Wij begrijpen alle zorgen en vragen die je hebt over jouw groepsreis. Met behulp van dit Vraag & Antwoord artikel, hopen wij je te kunnen voorzien van antwoord. Raadpleeg ook de websites van het RIVMANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier kun je nuttige informatie vinden wat betreft het coronavirus en de reisbestemmingen. Wij zullen dit artikel regelmatig updaten.

Laatste update op: 5-1-2021 16:20

Algemeen

Wat is het actuele reisadvies?
Welke landen open zijn en welke voorlopig dicht blijven, vind je op de website nederlandwereldwijd.nl. Het reisadvies voor alle landen buiten het EU- en Schengengebied blijft voorlopig op oranje staan. Hieronder vallen ook Turkije en Marokko.

Wees alert op het feit dat de situatie elk moment kan veranderen. Ben je van plan op vakantie te gaan, check dan het reisadvies per land voor meer details.

Negatieve testverklaring verplicht voor alle internationale vliegreizen naar Nederland

Met ingang van 29 december 2020 geldt voor alle reizigers de extra verplichting dat zij een negatieve PCR-testverklaring moeten hebben om op een vliegtuig naar Nederland te stappen. Deze mag maximaal 72 uur oud zijn. Het dringende advies om 10 dagen in thuisquarantaine te gaan als je uit een oranje gebied komt, vervalt hiervoor niet. Bekijk hier meer informatie.

Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen?
Elk reisadvies heeft een kleur, die aangeeft hoe veilig een land of gebied is. Bij code geel zijn er minimale veiligheidsrisico’s. Je hoeft hiervoor geen maatregelen te treffen. Wel dien je je strikt aan de veiligheids- en gezondheidsregels te houden die voor jouw vakantiebestemming van toepassing zijn. Ook merk je dat attracties eventueel dicht zijn. Vanaf code oranje kunnen er andere situaties ontstaan. Het ministerie handhaaft code oranje als het aantal besmettingen in het betreffende land/gebied stijgt, het nog geen Nederlandse toeristen verwelkomt of quarantaine een verplichting is bij aankomst.

Ondanks dat veel mensen denken dat code oranje ook een negatief advies is, is dat echter niet zo. Daarom kan het beleid van de verschillende reisorganisaties anders zijn ten opzichte van code oranje. Zo kan het zijn dat de reis doorgang vindt en kan worden uitgevoerd (hotel is open en luchtvaartmaatschappij vliegt op de bestemming). Bij code rood wordt het afgeraden om naar het gebied af te reizen en wordt jouw reis kosteloos geannuleerd. De kleurcodes zijn afhankelijk van de luchthaven waar je vandaan vliegt. Vlieg je bijvoorbeeld vanaf Duitsland? Dan zijn de Duitse reisadviezen voor jou van toepassing.

Gezondheidsmaatregelen

Als je een groepsreis gaat maken, worden er diverse gezondheidsmaatregelen getroffen door vliegtuigmaatschappijen, accommodaties, transfers en verhuurbedrijven. Op dit moment zijn de volgende globale gezondheidsmaatregelen van kracht:

Vluchten

  • Alle reizigers die vanaf een Nederlandse luchthaven vliegen moeten een gezondheidsverklaring invullen en meenemen. Dit geldt ook wanneer je naar een Nederlandse luchthaven reist. Zorg dus ook voor formulieren voor de terugweg. Het formulier kun je hier downloaden.
  • Op sommige bestemmingen is het overleggen van een negatieve test verplicht. Welke bestemmingen dit zijn, lees je hier.
  • Inchecken en boarden gebeurt contactloos
  • Mondkapjes zijn verplicht op de luchthavens en in het vliegtuig. Zorg er dus voor dat je voorzien bent van voldoende mondkapjes. Deze zijn o.a. te koop bij bol.com
  • Lucht in het vliegtuig wordt gefilterd
  • Staff en crew krijgen speciale training om de vlucht corona-proof te laten verlopen

Transfers

  • De bus of auto die je naar je accommodatie brengt, is goed gedesinfecteerd
  • De chauffeur wordt dagelijks getest op corona
  • Mondkapje is verplicht volgens lokale regels

Autoverhuur

  • Bij ophaalpunten draagt het personeel mondkapjes en houden ze afstand
  • Spatschermen bij de balie
  • Auto’s worden extra grondig gereinigd, met aandacht voor de ‘high touchpoints’
  • Online check-in om wachtrijen te voorkomen

Verblijf

  • Afhankelijk van de reisorganisatie direct contact via WhatsApp, Skype of Telegram
  • Grondige schoonmaak en verhoogde desinfectie van kamers, algemene ruimtes
  • Genoeg afstand van personeel en andere gasten
  • Extra hygiënemaatregelen bij restaurants: geen lopend buffet, tafels uit elkaar

Check voor je vertrekt ook altijd nog de lokale regels op www.nederlandwereldwijd.nl om te voorkomen dat je voor onaangename verrassingen komt te staan.

Wat zijn de coronamaatregelen per bestemming?
Als je een groepsreis gaat maken, wil je natuurlijk weten welke maatregelen aldaar gelden. Op onze ‘corona en vakantie: maatregelen per bestemming op een rij’ pagina vind je de maatregelen van jouw vakantiebestemming.

Moet ik een coronatest afleggen voordat ik met het vliegtuig naar het buitenland ga?
Ja, voor sommige bestemmingen, zoals Curaçao, Bonaire en Aruba, dien je een COVID PCR-test met een negatief resultaat te overleggen op de luchthaven. Check www.nederlandwereldwijd.nl voor welke landen dit geldt. Je kan je door de GGD laten testen, echter alleen als je klachten hebt. Heb je geen klachten, moet je bij een particulier gezondheidscentrum zijn en een verklaring opvragen. Meer informatie over testen vind je hier. Om een test af te laten nemen, kun je terecht bij: HuisartslabTravelClinic van het Erasmus MCKLM Health ServicesCoronalab.

Aanbetaling en restantbetaling

Ik moet binnenkort het restantbedrag van mijn geplande groepsreis betalen. Moet ik dit betalen?
Ja, dit restbedrag moet 6 weken voordat je vertrekt betaald zijn. In tegenstelling tot eerder dit jaar gelden de reguliere voorwaarden met betrekking tot betaling weer.

Ik heb een aanbetaling gedaan. Kan ik dit teruggestort krijgen?
Nee, dat is niet mogelijk. Bij het boeken van jouw vakantie ben je een contractuele binding aangegaan met Pelikaan Groepsreizen en daar dien je je aan te houden. Zolang jouw vakantie niet geannuleerd is, kun je hier geen aanspraak op maken. Mocht je vakantie toch geannuleerd worden, krijg je een passende oplossing in de vorm van een voucher ter waarde van je aanbetaling of restantbetaling.

Tot slot

Wij doen ons uiterste best om dit artikel up-to-date te houden. Door de snelheid van de ontwikkelingen en de verspreiding van dit virus, is het helaas niet altijd mogelijk om de meest actuele informatie te bieden. Wij hebben als doel om jou zo goed mogelijk te informeren over de veelgestelde vragen rondom het coronavirus. Mocht je toch nog vragen over het coronavirus hebben, raadpleeg dan de websites van het RIVM, ANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook kun je Pelikaan Groepsreizen bereiken via onze contactkanalen of door te bellen naar 088-735 4550. We proberen je zo spoedig mogelijk te woord te staan.

Geschreven door: Niels
Meer van Niels