4 minuten

Aline mee op reisbegeleiding naar IJsland

Begin maart stond er een langverwachte groepsreis op de planning voor aannemingsbedrijf Middelwateringbouw B.V. Voor hun 25-jarig jubileum vertrok het bedrijf namelijk voor een aantal dagen naar het magische IJsland als incentive reis. Pelikaan collega Aline ging mee als reisbegeleiding om ervoor te zorgen dat alles op rolletjes liep en alle collega’s van het team ook volledig konden genieten van de bestemming. Hoe de dagen zijn verlopen? Aline neemt je mee!

Dag 1 | Op naar Reykjavik

Het was nog even spannend of we daadwerkelijk zouden vertrekken naar IJsland. Op het schiereiland Reykjanes, in het zuidwesten van IJsland was namelijk voor de vierde keer in een paar maanden tijd een vulkaan uitgebarsten. Gelukkig konden we uiteindelijk wel naar de bestemming toe en hebben we ook niks van de vulkaanuitbarsting gezien. Eenmaal aangekomen op Reykjavik werden we onthaald met veel wind en regen, die we ook alle dagen veel hebben gezien. Maar dat mag de pret niet drukken!

De eerste dag maken we kennis met de hoofdstad Reykjavik en maken we een historische city walk. Onze gids Pepe neemt ons mee langs alle hoogtepunten van Reykjavik en vertelt tegelijk meer over het land en de inwoners. ’s Avonds stond er een geweldig diner voor ons klaar in de Foodcellar, waar iedereen heerlijk heeft gegeten. Een geslaagde eerste dag!

reykjavik ijsland

Dag 2 | Een nat pak gegarandeerd

De volgende dag stonden we al op tijd klaar, we hadden namelijk een drukke dag op de planning! We vertrokken voor de tour naar de zuidkust van IJsland, uiteraard weer met ‘IJslands weer’. Bij het overgaan van de bergpas veranderde het weer langzaam in sneeuw, maar op dit moment was het nog redelijk ‘kinderspel’. Hier bezochten we twee prachtige watervallen, namelijk de Skogafoss waterval en Seljalandsfoss waterval. De laatstgenoemde waterval is ook erg populair om te bezoeken doordat je er achterlangs kunt lopen. Een aantal waaghalzen durfden dit wel aan, maar je kreeg gegarandeerd een nat park. Wat we nog niet wisten, is dat ongeveer drie uur later iedereen een nat pak zou hebben…

Na een goede lunch, was het tijd voor een Gletsjerhike! Onwijs bijzonder om op de manier de omgeving te zien. Terwijl we onze stijgijzers onderbonden, blies de wind de regen op plekken waarvan we nog niet wisten dat die ook nat konden worden gezien onze regenkleding. Eenmaal bovenop de gletsjer werden we bijna uit onze kleren geblazen, maar wat een uitzicht en wat bijzonder! Eenmaal weer terug was iedereen compleet doorweekt. Zelfs de beste regenjassen konden hier niet tegenop. Het was een ‘Special Forces’ ervaring, dat wel onwijs een band schept. Hier zal echt nog lang over worden nagepraat.

Aline in IJsland

Dag 3 | Met een sneeuwscooter over het landschap

Vrijdagochtend werden we wakker in een met sneeuw bedekt laagje in Reykjavik. Zodra we de stad verlieten voor onze activiteiten van die dag, zagen we buiten de stad pas hoeveel het écht had gesneeuwd. De sneeuw lag centimeters dik en viel nog steeds, deze dag begonnen we dus ook met een sneeuwballengevecht!

Vervolgens bezochten we de Þingvellir Nationaal Park, dat er extra spectaculair uitzag in dit weer. We vervolgen de route door sneeuwstormen afwisselend met zonneschijn en regen. Ze zeggen weleens vier seizoenen in één dag, maar voor IJsland geldt dit per 5 minuten!

Uiteraard mocht een bezoekje aan Geyser en Gullfoss niet ontbreken deze dag, beide weer prachtig om te zien. Door het weer konden we helaas de laatste gletsjer niet bezoeken, maar er stond wel een hele leuke andere activiteit gepland, namelijk de monstertruck snowmobile tour. Wat een waanzinnige activiteit door het ruige landschap, absoluut een feestje en een lust voor het oog! Dit is wat ons betreft echt een groepsactiviteit die je niet over mag slaan tijdens een incentive reis naar IJsland!

We aten nog een heerlijke maaltijd in de haven waarna je zou denken dat iedereen na het vroege opstaan en de vele indrukken wel op tijd in bed zou liggen, maar dat was niet het geval! Er werd een foto gedeeld van het Noorderlicht in de groep, waarna een deel gelijk de taxi pakten naar de viewpoint. Helaas voor deze deelnemers was de foto van Google en was er jammer genoeg geen Noorderlicht te spotten.

ijsland reisverhaal

Dag 4 | Weer naar huis

Zaterdagochtend vertrokken we al vroeg weer naar het vliegveld en zaten we om 07:40 weer in het vliegtuig terug naar Amsterdam. Dit keer wel met verhalen die nog jaren verteld zullen worden. Dat het onvergetelijk was, is een feit! En dat zelfs voor een doorgewinterde reiziger zoals ik.

Lees ook: Ruud op verkenning door het magische IJsland

reisverhaal ijsland

Ook samen IJsland ontdekken?

Heb je na het lezen van het reisverhaal van Aline ook inspiratie gekregen voor een groepsreis naar IJsland? Inmiddels hebben al meerdere collega’s dit waanzinnige land bezocht en kunnen je er alles over vertellen! Vraag geheel vrijblijvend een reisvoorstel op maat aan en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!