6

Het coronavirus

[Update 30/03/2020] Er is besloten om alle reizen met een vertrekdatum tot en met 31 mei te annuleren. Klanten die met ons reizen en vóór deze datum vertrekken worden persoonlijk geïnformeerd. Omdat wij aangesloten zijn bij het SGR en het SGRZ blijf je over het deel dat je betaald hebt verzekerd. Ook wij gaan werken met een voucher. Deze voucher verstrekken we zo snel mogelijk!

Waarom een coronavoucher?

Reisbrancheorganisaties ANVR en SGR zijn met het initiatief gekomen om reisorganisaties de mogelijkheid te bieden een coronavoucher te verstrekken aan reizigers wiens reis geannuleerd is door het coronavirus. Het uitgeven van een coronavoucher is voor zowel de reisorganisatie als voor de reiziger voordelig. Zij zeggen hierover het volgende:

”Reisorganisaties hebben nu te maken met annulering op grote schaal, terwijl zij voor deze reizen al verschillende betalingen hebben gedaan aan bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen en hotels. En omdat er nu weinig tot geen boekingen gemaakt worden, raken reisorganisaties snel door hun middelen heen. Zou dit nog lang doorgaan, dan kunnen reisorganisaties niet meer voldoen aan de verplichtingen en zouden zij financieel onvermogen aan moeten vragen bij het garantiefonds SGR. Reisorganisaties geven daarom in plaats van geld, de coronavoucher mét SGR-garantie uit. Zo blijft de organisatie bestaan en kan jij met de voucher later een nieuwe vakantie boeken.”

[Update 18/03/2020] Op dit moment wordt er geadviseerd om alleen naar het buitenland te reizen wanneer dit noodzakelijk is. Je moet zelf de afweging maken of de reis noodzakelijk is. Ook reizen (met de auto, bus of trein) binnen het Schengengebied wordt afgeraden. Deze maatregel is geldig tot 6 april aanstaande. Daarna wordt er gekeken of de maatregel wordt aangepast of verlengd. 

[Update 17/03/2020] Via deze weg willen we je nogmaals laten weten dat wij jou in het vizier hebben. Alle reizen tot en met 10 april worden geannuleerd. Wij nemen contact met jou op om de voorwaarden door te spreken! Voor de reizen die vertrekken tussen 10 april en eind mei gelden onze eigen annuleringsvoorwaarden. Ook met deze klanten nemen wij zelf contact op de komende periode!  

[Update 16/03/2020] Het coronavirus leidt tot een reeks reisadviezen en maatregelen om verspreiding te voorkomen en steeds meer landen sluiten de grenzen.  Wij willen je nadrukkelijk vragen om geen contact met ons op te nemen; wij nemen contact met jou op! De komende dagen ligt onze prioriteit op de reizen die vóór 6 april vertrekken.

We denken graag met je mee over je reis, maar vragen je nogmaals om je vertrouwen. Wij nemen contact met jou op!

Algemeen

Omdat het coronavirus nu ook in Europa opduikt, hebben wij de meest gestelde vragen voor jullie op een rijtje gezet.

Kan ik met mijn groep op reis naar het buitenland?
Het advies is per regio of land verschillend. Wij adviseren hierbij het advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten te houden. De situatie wijzigt regelmatig.

Ik wil mijn reis kosteloos annuleren, kan dat?
In principe kun je je reis niet kosteloos annuleren. Wij houden het advies van Buitenlandse zaken nauwlettend in de gaten. Geldt er 3 dagen voor vertrek op plaats van bestemming een negatief reisadvies (code rood) dan kun je een reis kosteloos annuleren. Bij code oranje doen we er alles aan om zo coulant mogelijk te zijn. Het advies van Buitenlandse zaken wijzigt regelmatig. Hou hiervoor onze update in de gaten.

Hoe zit het met mijn annuleringsverzekering als ik mijn geboekte reis wil annuleren of omboeken?
Dat hangt af van het type verzekering. Bekijk hier welke situatie voor jou geldt.

Wat als ik reis naar een geel aangemerkte bestemming door het Ministerie van Buitenlandse Zaken?
We raden je aan om opmerkzaam te zijn en de adviezen van het RIVM op te volgen. Wij willen je graag als advies meegeven om je handen te wassen (20 seconden aan alle zijden) na contact en om te niezen in de holte van je elleboog. Je kunt in het geval van code geel de reis alleen annuleren tegen de geldende annuleringsvoorwaarden. Ook de kleurcodes per land wijzigt regelmatig. Hou de update en het RIVM goed in de gaten.

Moet ik wachten met het boeken van een nieuwe reis?

Uiteraard kun je bij ons gewoon een offerte opvragen om te sparren over een nieuwe reis. Houd de veiligheidsrisico’s per land hier goed in de gaten.

Het duurt nog even voordat ik op reis ga, maar wat als tegen die tijd op plaats van bestemming het coronavirus heerst?
Pelikaan Groepsreizen begrijpt maar al te goed dat je je hierom zorgen maakt. Het reisadvies en de regelmaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn leidend. Ons team neemt in geval van belangrijke wijzigingen, op volgorde van vertrekdatum, contact met je op. Hou onze update in de gaten voor actuele informatie.

Het coronavirus

Wat is het coronavirus?
In China startte halverwege december 2019 een uitbraak van een nieuw coronavirus. Het virus veroorzaakt de ziekte COVID-19. De meeste patiënten met dit virus krijgen last van hun luchtwegen en krijgen koorts. Het ziektebeeld lijkt dus erg op griep.

Heb ik mogelijk het coronavirus?
Als je in Nederland verkouden bent of longklachten hebt, en niet in aanraking bent geweest met iemand die het virus heeft, hoef je je meestal geen zorgen te maken dat je het nieuwe coronavirus hebt. Kijk op de website van het RIVM voor meer informatie. Hier staat ook wanneer je de huisarts moet bellen.

Hoe kan ik mezelf beschermen in een omgeving waar iemand het virus heeft?
Door het RIVM wordt aangeraden om regelmatig je handen te wassen met warm water en zeep. Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes. Deze maatregelen zijn niet anders dan voor andere virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Als bijkomende maatregel adviseert het RIVM om elkaar niet de hand te schudden.

Antwoord op alle belangrijke vragen door het ANVR

Tot slot

We doen ons uiterste best om dit artikel up-to-date te houden. Ons doel is om jou zo goedmogelijk te informeren over de huidige stand van zaken rondom het coronavirus. Mocht je toch nog vragen over het coronavirus hebben, raadpleeg dan de websites van het RIVMANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Voor hele urgente vragen kun je ons bereiken via onze contactkanalen. We proberen je zo spoedig mogelijk te woord te staan.

Geschreven door: Marsha
Meer van Marsha